Osumat pelissä

Ottaessasi osuman pelissä, huuda kovaan ääneen "osuma", minkä jälkeen käy makaamaan maahan haavoittuneena raatorätti näkyvillä.

  • Mikäli sinua ei paranneta 10 minuutin kuluessa, vuodat kuiviin ja eliminoidut
  • Raatorätti on pakollinen. Raatorätin tulee olla oranssi ja kooltaan vähintään 30x20cm
  • Kimmokkeita ei lasketa osumiksi. Osumakohtana huomioidaan myös varusteet.
  • Aseosumat ovat käytössä. Aseen voi kunnostaa mekaanikolla siviilikylissä
  • Haavoittunutta pelaajaa voi siirtää parempaan suojaan. Haavoittunut pelaaja ei saa liikkua omin avuin
  • Eliminoituneet eivät ole tiedustelijoita, eli älä vain kulje vihollisten kylien/asemien läpi, ellei se ole täysin tarpeellista.
  • Eliminoitunut pelaaja ei muista miten eliminoitui, tai missä viholliset ovat.
  • Eläytymiskuolemat ovat suositeltuja
  • Jokainen jolla on ensiside voi parantaa haavoittuneen pelaajan. Kuitenkin pelaaja tippuu seuraavasta osumasta mikäli hän ei vieraile lääkärin/lääkintämiehen luona poistattamassa haavanauhan.
  • Haavoittuneen, maassa makaavan, pelaajan voi käydä puukottamassa, jolloin hän tippuu automaattisesti. Maassa makaavia(haavoittuneita) pelaajia ei saa ampua.

Pelialue

Pelialueen karttoihin on merkitty saastunut alue, lisäksi saastunut alue on selkeästi merkitty huomionauhoin maastossa. Saastuneella alueella liikkuminen on kielletty, kunnes alue on saatu puhdistettua. Rajatulla alueella voi lauantaina olla paintball toimintaa. Liikkumiskielto ei kuitenkaan koske ilmoittautumiseen ja pelialueen välistä liikkumista. Rajoituksen poistumisesta pyritään tiedoittamaan pelaajia ympäri pelialuetta.

  • Mahdollisuuksien mukaan pyrimme rajaamaan pelialueen rajoja myös muilla keinoilla.
  • Tiedotamme myös myöhemmin mahdollisista rajoituksista ja varoituksista liittyen pelialueella oleviin yleisiin teihin.

Aseiden käyttö

Pelissä on semipakko. Operatiiviset osapuolet (BBS ja Kansanarmeija) saavat käyttää sarjatulta ei rakennetuilla alueilla. Alueet joissa semipakko koskee myös operatiivisia osapuolia:

  • Kaupungissa
  • Kaikkien rakennuksien sisätiloissa, tämä koskee myös rakennuksien sisälle ampumista ulkopuolelta.

Pelinjohto ohjeistaa ampumiskäytännöstä tarkemmin ennen peliä toimitettavassa info-ohjeessa, sekä osapuolien alkubrieffissä.

Lääkärit

Pelissä on tietyillä osapuolilla käytössä lääkäreitä, jotka voivat poistaa haavanauhan pelaajalta.

  • Lääkäri ei voi parantaa itseään
  • Lääkärillä voi poistaa haavanauhan "sairaalassa"
  • Haavanauhan poistamisessa kestää 2 minuuttia (120s), minkä jälkeen pelaaja palaa terveenä takaisin peliin.

Ensihoitajat/lääkintämiehet

Pelissä on tietyillä osapuolilla käytössä ensihoitajia/lääkintämiehiä, jotka voivat parantaa jo aiemmin haavoittuneen pelaajan uudelleen. Ensihoitajat eivät kuitenkaan voi poistaa haavanauhoja pelaajilta.

  • Ensihoitaja/lääkintämies ei voi parantaa itseään
  • Ensihoitajat/lääkintämiehet on varustettu haavanauhoilla pelin alussa.
  • Uudelleensyntyminen

    Eliminoiduttuessasi mene omalle uudelleensyntymispaikalle ja odota siellä uudelleensyntymistä. Uudelleensyntyminen tapahtuu 30 minuutin välein(00:00/00:30), poislukien tietyt roolit.

    • Uudelleensyntymispaikat ovat osapuolikohtaisia ja niistä tiedoitetaan pelin alussa
    • Uudeleensyntymispaikat on merkitty kirkkaalla nauhalla ja osapuolta merkitsevällä kyltillä
    • Uudelleensyntymispaikkaa ei voi tuhota eikä uudelleensyntyviä pelaajia saa motittaa

    Osapuolet

    Osapuolten erottaminen tapahtuu varusteiden mukaan. Tarkista osapuolten varusterajat täältä

    Lippaat

    Kaikkien lippaiden on oltava pääsääntöisesti Lowcap-lippaita(korkeintaan 100 kuulaa/lipas).

    • Hicap-lippaat ovat kiellettyjä (pl. tulitukiaseet)
    • Jos sinulla ei ole lowcap-lippaita, niin lataa lippaisiin korkeintaan 100 kuulaa
    • Pelaajalla saa olla lipastettuna kannossa max 300 kuulaa*
    • Tämän lisäksi pelaaja saa kantaa pussissa max 300 kuulaa kerralla.
    • Pelaajalta voi anastaa hänen kuulapussinsa, mutta lippaisiin ei saa kajota.
    • Suurempia kuulamääriä voi kuljettaa ainoastaan pelinjohdon tarjoamassa ammuslaatikossa.

    * Tulitukiaseen käyttäjä saa kantaa 1000 kuulaa lipastettuna.

    Kuulat

    Pelinjärjestäjä tarjoaa kaikille pelaajille 6mm G&G:n biokuulat.

    • Mainitse painoluokkasi ilmoittautumisen yhteydessä
    • Kuulien saatavuutta on rajoitettu merkittävästi peli-idean säilyttämiseksi. Kuulia voi olla saatavilla esim. kaupasta.
    • Tulitukiaseilla on erilliset kuularajoitukset. Ilmoita ilmoittautumisen yhteydessä jos haluat toimia tulitukena
    • Omien kuulien tuonti on kiellettyä(pl. 8mm kuulat ja raskaat tarkkuukiväärien kuulat)

    Ajoneuvot kentällä

    Tietyillä osapuolilla on käytössä liikkuvia ajoneuvoja, sekä alueella on aika-ajoin ajellut myös taksipalvelu.

    • Ajoneuvon voi pysäyttää tiesululla. Tiesulku ei ole risukasa, vaan oikeasti tiesulun näköinen este.
    • Suurin osa ajoneuvoista on sellaisia etteivät ne välttämättä tarvitse rakennettua tietä liikkuakseen, joten vältä maastoutumista tien välittömään läheisyyteen ajoneuvon lähestyessä.
    • Ajoneuvojen kuljettajilla on myös rajallinen näkökenttä ajoneuvosta ulos joten varo ajoneuvoja, jopa paikoillaan olevia koska ne saattavat lähteä äkisti liikenteeseen.
    • Ajoneuvoja ei voi pysäyttää ampumalla ja niiden turhaa ampumista on vältettävä.
    • Ajoneuvojen kuljettajat ovat pelissä aina OffGame jos heillä on huomioliivit päällään.
    • Ajoneuvoissa kyydissä olevista saa ampua ainoastaan heitä joilla ei ole mitään suojaa ympärillään (esim. ovat ajoneuvon lavalla).
    • Offgame-ajoneuvon tunnistat keltaisesta vilkusta tai raatorätistä. ÄLÄ ammu Offgame-ajoneuvoja!
    • Ajoneuvoihin ei saa nousta tai kiivetä ilman kuskin lupaa.
    • Ajoneuvojen suurin sallittu nopeus pelialueella on 20km/h.

    Tainnuttaminen

    Mikäli et halua eliminoida pelaajaa, voit myös tainnuttaa hänet. Tainnuttamisen ideana on saada pelaaja toimintakyvyttömäksi haavoittamatta tätä

    • Tainnutettu pelaaja on toimitakyvytön 5 minuutin ajan.
    • Tainnutettu pelaajan on maattava paikallaan maassa "tajuttomana"
    • Tainnuttaminen tapahtuu koskettamalla pelaajaa päähän takaapäin esim. boffer-pampulla ja sanomalla "tainnutettu"
    • Jos pelaajalla on päässään kypärä, häntä ei voi tainnuttaa

    Puukotus

    Hiljainen tapa eliminoida vastustaja on puukottaa hänet pelissä.

    • Puukotus tapahtuu joko harjoituskäyttöön tarkoitetulla kumiveitsellä tai ns. boffer-puukolla.
    • Niinkutsuttu "käsipuukotus" ei ole käytössä(eli koskettamalla/läppäisemällä puukottaminen)
    • Pelaaja haavoittuu puukotuksesta

    Jämsän euro

    Pelissä on käytössä oma valuutta, Jämsän euro, millä voi ostaa tavaroita, palveluita, aseita jne..

    • Pelaajalla on monia tapoja ansaita rahaa, kuten kaupankäynti, rehellinen- ja ei-niin-rehellinen työnteko, tehtävien suorittaminen jne..
    • Rahaa voi ryöstää myös haavoittuneilta pelaajilta sekä pelillisistä rakennuksita, ellei toisin mainita
    • Rahalla on oikeasti arvoa pelissä, joten jos pääset isompaan rahakasaan käsiksi ei kaikkea kannata tuhlata kerralla ettet aiheuta inflaatiota

    Itsemurhapommittajat ja tienvarsipommit

    Pelinjärjestäjä määrää itsemurha- ja tienvarsipommien käytöstä.

    • Pommin laukeamisen tiedät joko kovasta merkkiäänestä, pyroteknisestä efektistä tai savuheitteestä
    • Pommin käyttäjä osoittaa haavoittuneet pelaajat
    • Pommin vaikutusalue on n. 10x10m
    • Itsemurhapommittajia koskevat normaalit osumasäännöt.

    Majoittautuminen

    Olemme rauhoittaneet kaupunkialueen 03:00-10:00, minkä aikana kaupungissa taisteleminen on kielletty.

    • Suosittelemme jokaista pelaajaa tuomaan oman telttansa alueelle.
    • Kylissä on joitakin katettuja rakennuksia
    • Osa osapuolista saa käyttöönsä joko suur- tai pj-telttoja majoitukseen. Ilmoitamme näistä myöhemmin
    • Varaudu siihen, että telttaasi voidaan ampua pelitilanteessa etenkin kylän alueella. Suosittelemme levittämään esim. pressun teltan päälle pelin ajaksi.
    • Ellei toisin ilmoiteta kaikki teltat ovat sisältä Offgame, eikä niihin tule mennä ilman omistajan lupaa
    • Telttojen sisälle ei saa viedä aseita pelin ollessa käynnissä (pyrimme tällä estämään sen, ettei kesken hyökkäyksen telttoihin menneet siviilit ilmesty aseistautuneina teltoistaan.)

    Ruokailu

    Pelinjärjestäjä myy ilmoittautumisen yhteydessä ruokailu-optiota kahdeksi päiväksi 5€ hintaan (ruokalipuke). Ruokaa voi myös ostaa erikseen hintaan 8€ per ateria.

    Tarkemmat tiedot ruokailusta julkaistaan myöhemmin
    • Ruokaillessasi luonnossa, kerää roskat talteen
    • Nuotioiden teko muaalle kuin nuotiopaikoille(erilliset alueet tukikohdissa/kylissä) on kiellettyä

    Aseen takavarikointi

    Pelaajan jäädessä vangiksi, tämän aseen voi takavarikoida. Takavarikointi tapahtuu joko ottamalla ase pois pelaajalta pelaajan suostumuksella(tällöin pelaaja voi siis napata aseen ja käyttää tätä) tai merkkaamalla ase punaisella/keltaisella teipillä. Jos vangittu pelaaja karkaa/vapautetaan, voi teipattua asetta käyttää vasta 5 minuutin kuluttua

    • Vangitun pelaajan asetta ei saa ottaa omaan käyttöön

    Ruumiintarkistus

    Pelaaja voidaan tarkistaa seuraavin tavoin:

    1. Pelaaja ei halua tulla tarkastetuksi. Pelaajan on luovutettava kaikki pelillinen tavara tarkastajalle eikä hän voi käyttää aseita tarkastuksen jälkeen.

    2. Pelaaja haluaa tulla tarkastetuksi. Pelaajalle ilmoitataan tarkastuksesta ja että hän voi keskeyttää sen milloin haluaa. Löytämättä jääneitä aseita voi käyttää tarkastuksen jälkeen

    3. Pelaaja ei halua tulla tarkastetuksi ja haluaa pois tilanteesta. Pelaajan on luovuttava kaikesta pelillisestä tavarasta eikä häntä voida viedä kuulusteltavaksi

    Ruumiintarkistuksessa löytyneet pelilliset kuulat, tehtävien tavarat ja muut pelilliset elementit voidaan ottaa pois. Lippaissa oleviin kuuliin ei kuitenkaan saa koskea.

    Ruumiintarkastuksessa löydetyt aseet voidaan takavarikoida, kuten säännöissä on määrätty.

    Vangit

    Pelissä saa ottaa vangiksi toisen pelaajan. Vankeja voi kuulustella, vangeista voi vaatia lunnaita ja vankeja voi tarvittaessa teloittaa jne.

    • Vangin kädet voi sitoa heikosti esim. maalarinteipillä tai nippusiteellä niin että siteistä/teipistä pääsee helposti irti.
    • Teipin/nippusiteen ideana on osoittaa pelaajan olevan vanki, ei rajoittaa hänen vapauttaan.
    • Yleisesti ottaen kaikenlainen "vapauden rajoittaminen" tapahtuu vain ja ainoastaan pelaajan suostumuksella!

    Sumuttaminen

    Pelissä voidaan käyttää ns. harjoitus kaasusumuttimia, joista tulee tislattua tai saippua -vettä. Sumutuksen idea on mahdollistaa mahdollisille turvallisuudesta vastaaville joukoille mahdollisuus selvittää esim. larp tappeluita mahdollisimman lievin voimakeinoin.

    • Pelaajan saadessa sumutetta päällensä, on pelaaja toimintakyvytön 5 minuutin ajan.
    • Pelaaja voi halutessaan eläytyä sumutukseen.
    • Pelaaja voidaan vangita sumuttamisen jälkeen, jolloin pelaaja ei ole enää toimintakyvytön, vaan hän on vanki.

    Taser- ja muut tainnutusaseet

    Pelissä on pelinjohdolta saatavia taser-aseita. Aseen käyttäminen vastaa säännöissä tainnuttamista.

    Pelissä on pelinjohdolta saatavia erikoisaseita, jotka ovat ainoa ase sairastuneiden pysäyttämiseen.

    Pelinjohto toimittaa edellä mainittuja poikkeavia aseita koskevat ohjeet myöhemmin.

    Pyroefektit

    Pelissä tullaan jälleen käyttämään pelinjohdon ja tiettyjen avainpelaajien toimesta pyroefekteja. Kaikki pelissä käytettävät pyroefektit toimitetaan pelinjärjestäjän toimesta, eikä omia räjähteitä saa tuoda peliin

    Miinat

    Pelialueella on käytössä miinoja. Huomaat mikäli laukaiset miinan. Kaikki 3m säteellä miinasta olevat haavoittuvat.

    • Miinoja on erityyppisiä, joista yleisimmät toimivat laukaisulangalla.
    • Miinan räjähtäessä kuuluu pieni pamaus tai äänimerkki

    Alkoholi

    Tapahtuma on päihteetön.

    Alkoholin nauttiminen peliä edeltävänä perjantaina on sallittua täysi-ikäisiltä. Aseisiin ei kuitenkaan tule tällöin koskea.

    Suojalasit / maskit

    Pelissä saa käyttää ainoastaan yleisesti hyväksyttyjä maskeja tai suojalaseja. Maski tai suojalasit on pidettävä aina päässä pelin ollessa käynnissä.

    Sankalasit ovat kielletty alle 18-vuotiailta. Alle 18-vuotiaiden tulee käyttää hihnalla varustettuja suojaimia. Hammas-suojien käyttö on myös suositeltua

    Epäilyttävät suojaimet testataan jo pelaajan oman turvallisuuden vuoksi ennen pelin alkua yleiseltä ampumaetäisyydeltä tehokkaalla airsoft-aseella. Mikäli suojain rikkoontuu testissä ei pelinjärjestäjä sitä korvaa.

    Epäilyttäviä suojaimia ovat esimerkiksi:

    • Kemistin- ja rakettilasit
    • Lasit, jotka tulevat halvempien kiina-aseiden mukana
    • Tavalliset aurinko-/sankalasit, jotka eivät ole tarkoitettu suojaamaan silmiä iskuilta.

    Viritysrajat

    Sarjatuliaseet 1.6J  n.114 m/s 0,25g kuulalla
    Tulitukiaseet 2J  n.127 m/s 0,25g kuulalla
    Tarkkuuskiväärit (puoliautomaattiset) 2.25J  n.122 m/s 0,30g kuulalla 
    Tarkkuuskiväärit (käsiviritteiset) 3J  n.120 m/s 0,43g kuulalla

    Omistaessasi tehokkaan airsoft-aseen on sinulla oltava vara-ase lähitilanteiden varalle.

    Pelin sisäiset järjestyssäännöt

    Neuvosto voi tarpeelliseksi katsoessaan määrittää kaupunkiin järjestyssäännöt.

    Aseluvat

    Aselupia ei ole käytössä.

    Aserajoitukset

    Tarkista yleiset tiedot aserajoituksista aseet-osiosta. Tarkemmat aserajoitukset osapuolien kuvauksista: Osapuolet

    Radiot

    Pelissä käytössä pelaajien omia VHF/UHF/PMR446-radioita, joten oman radion tuominen on suositeltavaa riippuen osapuolesta. Radiokanavalista julkaistaan alkuvuodesta 2016.

    Pelinjohto voi tarjota osapuolille myös PMR-taajuksista poikkeavia kanavia, näistä tiedoitetaan osapuolikohtaisesti ennen tapahtumaa.

    PMR-taajuudet: http://en.wikipedia.org/wiki/PMR446

    !!! Radiokanavien häirintä on kiellettyä !!!

    Hätätapaus / onnettomuus / turvallisuus

    Mikäli pelin aikana tapahtuu onnettomuus olet velvoitettu ilmoittamaan siitä välittömästi pelinjohdolle (puh. 0400232630).
    Tapahtumaa varten julkaistaan erillinen turvallisuusohjeistus. Jokainen pelaaja on velvoitettu lukemaan ja sisäistämään turvallisuusohjeistuksen sisällön. Pelinjohto toivoo myös lievistä onnettomuuksista ilmoituksia, jotta voimme käyttää näitä tietoja tulevien tapahtumien kehittämiseen.